PROAKTIF
Proaktif bermaksud satu sikap positif dengan merangka
dan mengawal tindakan yang di lakukan jauh lebih awal daripada jangkaan akan
berlakunya sesuatu perkara atau kejadian. Seorang usahawan perlulah untuk bersikap dengan sikap proaktif, ini
kerana, sikap proaktif ini berfungsi sebagai satu langkah yang lebih daripada
usahawan lain, ini akan membezakan seseorang usahawan yang Berjaya dengan
seorang usahawan yang gagal atau usahawan lain. Jika seseorang usahwan itu
memiliki sikap proaktif maka itulah yang membezakan usahawan itu dengan
usahawan lain. Proaktif umumnya
bermaksud mengambil tindakan sebelum sesuatu itu berlaku. Seorang usahawan akan ambik sesuatu
tindakan sebelum masa bertindak tiba. Ianya akan lebih memudahkan usahawan dan
tindakan beliau itu akan menyebabkan kerja beliau berkualiti dan pantas. Ia
jugak adlah salah satu tindakan awal bagi mencegah sesuatu yang buruk berlaku.
Tokoh keusahawanan yang proaktif boleh dikaitkan
dengan tokoh yang bernama Tony Fernandes. Beliau adlah pengasas kepada syarikat penerbangan tambang murah Air Asia.
Syarikat Air Asia telah mengalami masalah bila
mana syarikat tersebut terpaksa menangung hutang sebanyak RM 40 juta. Tony
telah mengambil langkah proaktif bagi memulihkan syarikatnya yang sedang dalam
bahaya dengan melaksanakan satu proses pemulihan bagi memulihkan kewangan
syarikat Air Aisia miliknya dan beliau Berjaya mencapai keuntungan yang pertama
selepas 7 bulan syarikat tersebut beroperasi.
Langkah proaktif yang di ambil oleh tony telah
menjadikan beliau seorang usahawan yang Berjaya memuwujudkan satu syarikat
penerbangan tambang rendah atau berkos rendah yang paling Berjaya. Akibat
tindakan beliau itu, beliau telah menjadikan syarikat tersebut sebagai
satu-satunya syarikat yang penerbangan antarabangsa yang menawarkan penerbangan
tambang rendah.
Hal ini demikian kerana beliau berfikiran bahawa
masalah ini boleh diatasi jika usaha diri sendiri dan selalu bergerak aktif
untuk mencari jalan penyelesaian samada meminta bantuan orang luar atau dengan
kemampuan diri sendiri.
Beliau berfikiran dengan tambang rendah ini akan mampu
menarik ramai pelanggan untuk memilih AirAsia sebagai pengangkutan untuk
bergerak samada urusan kerja atau peribadi. Usaha beliau ini akan lebih
menaikkan syarikat ini hingga tahap antarabangsa sehingga boleh dikenali serata
dunia.
Beliau mendapat idea bagi menubuhkan syarikat
penerbangan berkos tambang rendah ini ketika beliau sedang duduk di dalam bar
dan terdengar seseorng sedang bercetita tentang Easyjet. Easyjet ini adalah
syarikat penerbangan yang membenarkan penupang terbang dari London ke Barcelona
dengan bajet yang rendah tetapi syarikat tetap mendapat keuntungan seperti
biasa. Tanpa menggunakan wang yang banyak, tanpa modal yang besar dan pengalaman
yang cukuo beliau melaksanakan konsep Easy jet sekembalinya ke tanah air.
Beliau berpendapat bahawa membuka syarikat penerbangan
tambang murah ini merupakan satu perancangan pemasaran yang baik kerana untuk
menjadi usahawan yang proaktif perlulah bijak mengatur strategi dan
mengembangkan idea.
Walaupun beliau mendapat idea yang bernas ini, beliau
telah berjumpa dengan rakan seperjuangan beliau untuk meminta pendapat serta
berbincang mengenai usaha ini bagi memberi pandangan. Akhirnya, syarikat
penerbangan AirAsia telah ditubuhkan oleh beliau dengan persetujuaan oleh
rakan-rakan beliau.
Tan Sri Tony Fernandes telah memberi peluang kepada
semua pelanggannya bahawa mereka akan menikmati tiket penerbangan yang paling
murah selagi syarikatnya masih beroperasi. Beliau telah menawarkan harga tiket
yang lebih rendah berbanding penerbangan lain. Hal ini demikian kerana beliau
telah mengkaji mengenai perkara ini iaitu sekiranya beliau menawarkan harga
tiket dengan harga murah ini akan lebih menarik ramai pelanggan dan seterusnya
ini akan memberi banyak keuntungan kepada syarikat AirAsia. Di samping itu
juga, beliau ingin semua lapisan masyarakat berkemampuan untuk membeli tiket
penerbangan ini dengan harga yang murah untuk kita pergi di sesebuah tempat
dengan dapat menjimatkan masa. Beliau juga seorang yang mampu berkomunikasi
dengan pihak luar negara bagi menyakinkan pihak tersebut mengenai penerbangan
ini. Beliau mampu mempengaruhi orang lain dengan layanan beliau serta tutur
bicara yang bijak pandai dalam perniagaan. Oleh sebab itu, beliau digelar tokoh
yang proaktif kerana mampu mengembangkan perniagaan penerbangan AirAsia
tersebut.
Selain itu juga, beliau giat mencari kakitangan baru
yang mempunyai cita-cita yang tinggi dan merendah diri kerana beliau berfikiran
bahawa kakitangan seperti ini mampu berganding bahu bersama beliau untuk
memajukan perniagaan ini. Beliau berkemampuan untuk membina rangkaian sosial
yang luas, dan ini adalah faktor yang penting bagi beliau untuk menjadi salah
seorang usahawan Malaysia yang paling berjaya.
Kesimpulannya, beliau bukan sahaja mempunyai hubungan
yang baik dengan orang-orang tempatan malah beliau juga berhubungan baik dengan
usahawan asing yang berprofil tinggi dan menteri-menteri. Beliau juga berkawan
dengan penduduk tempatan tanpa mengira bangsa, agama, warna kulit, kedudukan,
dan kekayaan. Hal ini demikian kerana beliau percaya bahawa semua kawannya
membantu beliau untuk mengembangkan skala perniagaannya untuk menjadi lebih
maju dan dikenali di peringkat antarabangsa. Sebagai contoh, kakitangan beliau
mempunyai komitmen yang tinggi.
No comments:
Post a Comment